دانلود رایگان مقاله قدرت از ديدگاه امام خميني (ره)

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

توجه : این فایل به صورت فایل ورد (Word) ارائه میگردد و قابل تغییر می باشد


دانلود رایگان مقاله قدرت از ديدگاه امام خميني (ره) دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود رایگان مقاله قدرت از ديدگاه امام خميني (ره) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از منابع و مراجع دانلود رایگان مقاله قدرت از ديدگاه امام خميني (ره)

رک: محمد باوى. “قدرت از دیدگاه امام‏خمینى (ره) “، فصلنامه علوم سیاسى (پاییز 1377، ش 2)

روح الله خمینى. وعده دیدار، نامه‏هاى حضرت امام خمینى به حجت الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینى (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، 1374) ، ص 83

روح الله خمینى. شرح چهل حدیث (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثا رامام خمینى، 1374) ، ص 552

همان; نیز رک: روح الله خمینى. جهاد اکبر یا مبارزه با نفس (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، 1372) ، ص 49

روح الله خمینى. کوثر، مجموعه سخنرانیهاى حضرت امام همراه با شرح وقایع انقلاب اسلامى (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، 1371) ، ج 1، ص 237

شرح چهل حدیث، صص 510 – 511

مرآه العقول، ج 10 ص 312، کتاب نور ایمان “باب اتباع الهوى”، حدیث 1 ”

شرح چهل حدیث، ص 169

وعده دیدار، ص 107

روح الله خمینى. تحریرالوسیله (طهران: مکتبه اعتماد الکاظمى، 1366) ، ج 1، ص 11

رک: روح الله خمینى. الرسائل (قم: مؤسسه اسماعیلیان، 1368) ، ج 2، ص 101-102 و 108، تحریر الوسیله، ج‏1، ص 415

روح الله خمینى. کشف اسرار (بى م، بى‏ن، بى‏ت) ، ص 281

همان، ص 234

محسن کدیور. نظریه‏هاى دولت در فقه شیعه (تهران: نشر نى، 1376) ، ص 140

روح الله خمینى. ولایت فقیه (تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، 1373) ، ص 47

روح الله خمینى، صحیفه نور; مجموعه رهنمودهاى حضرت امام‏خمینى (قدس سره)

همان، ج 5، ص 107; ج‏8، صص 439-440

جهاد اکبر، ص 61-62

همان، ص 22; حضرت امام در موارد متعدد روحانیون را به تهذیب نفس فراخوانده است; براى نمونه‏هاى دیگر رک: صحیفه نور، (تهران: مرکز مدارک فرهنگى انقلاب اسلامى، 1368) ج 18، ص 47; ج‏3، ص 394-396; کوثر، ج‏1، ص 196-214

تحریر الوسیله، ج 1، ص 11

بخشی از فهرست مطالب دانلود رایگان مقاله قدرت از ديدگاه امام خميني (ره)

مقدمه تعریف عدالت 1 تعریف اخلاقى 2 تعریف عرفانى 3 تعریف فقهى عدالت فقهى در شش شخص معتبر است 4 عدالت و غایت‏حقیقى قدرت سیاسى راه تشخیص عدالت راه تشخیص فقدان عدالت چگونگى حفظ و تقویت ملکه عدالت تملق آفتى است که به یکسان رئیس و مرووس را تهدید مى‏کند عدالت و اشتباه ساز و کارهاى جلوگیرى از اشتباه جمع‏بندى منابع

چکیده

از مهمترین پرسشهاى اندیشه سیاسى این است که چگونه مى‏توان جلو سؤ استفاده از قدرت را گرفت، بدون آنکه در انجام کارویژه‏هاى اصلى آن اخلال کرد. به طور کلى، مهار قدرت سیاسى از دو راه متصور است: درونى و بیرونى. نگرشى که قدرت را ذاتا خیر مى‏داند، بر این باور است که ساز و کار اصلى مهار قدرت درونى است. در مقابل، نگرشى که قدرت را شر و فساد آور مى‏داند، به استفاده از ساز و کارهاى بیرونى مهار قدرت مى‏گراید. پرسش اصلى این مقاله این است که در اندیشه سیاسى امام خمینى (ره) ساز و کار اصلى مهار قدرت چیست؟

از مجموع آنچه در این گفتار آمد مى‏توان چنین نتیجه گرفت که حضرت امام بر اساس نگرش خیراندیشانه و شخصى به قدرت، سلامت و صلاح حکومت را مشروط به آن مى‏داند که فقیهى عادل در راس آن قرار گیرد. “عدالت” فقیه مانعى بر سر راه سؤ استفاده او از قدرت است. اما از آنجایى که عدالت، منافاتى با اشتباه ندارد و شیطان و نفس اماره همواره در کمین انسانند، ولى فقیه مکلف است همواره با بهره‏گیرى از نصایح، مواعظ، مشورتها، و انتقادهاى دیگران خود را از در غلطیدن به ورطه گناه و اشتباه بر کنار دارد و حکومت و جامعه را به غایت‏حقیقى آن راهبرى کند

واژه های کلیدی: اندیشه سیاسى، مهار قدرت، امام خمینى (ره)، عدالت

مقدمه

از مهمترین پرسشهاى اندیشه سیاسى این است که چگونه مى‏توان جلو سؤ استفاده از قدرت را گرفت، بدون آنکه در انجام کارویژه‏هاى اصلى آن اخلال کرد. به طور کلى، مهار قدرت سیاسى از دو راه متصور است: درونى و بیرونى. ساز و کار درونى مهار قدرت، به معناى وجود ویژگى‏هاى خاصى در شخص حاکم است که جلو سؤ استفاده او را از قدرت مى‏گیرد. اما ساز و کار بیرونى مهار قدرت، به معناى ایجاد راه‏هایى براى نظارت بر عملکرد قدرت سیاسى و کنترل آن به وسیله نهادهاى بشرى است. این دو گونه ساز و کار با یکدیگر جمع پذیرند، اما غلبه آنها در اندیشه سیاسى این امکان را فراهم مى‏آورد که اندیشه‏هاى سیاسى را از نظر چگونگى مهار قدرت بررسى و طبقه‏بندى کنیم. پاسخ اندیشه‏وران سیاسى از چگونگى مهار قدرت مبتنى بر فهم هر یک از آنان از قدرت و ارزش اخلاقى آن است. نگرشى که قدرت را ذاتا خیر مى‏داند، بر این باور است که ساز و کار اصلى مهار قدرت درونى است. در مقابل، نگرشى که قدرت را شر و فساد آور مى‏داند، به استفاده از ساز و کارهاى بیرونى مهار قدرت مى‏گراید. پرسش اصلى این مقاله این است که در اندیشه سیاسى امام خمینى (ره) ساز و کار اصلى مهار قدرت چیست؟

در جایى دیگر به تفصیل گفته شده که قدرت از دیدگاه حضرت امام ذاتا خیر است (1) و حق اعمال آن از سوى خداوند متعال در وهله نخست‏به انبیاء عظام و ائمه معصومین علیهم السلام واگذار شده است. آنان مصادیق تام و تمام”انسان کامل” هستند که در سفرى روحانى به بارگاه حضرت حق بار یافته‏اند، اما “اعتزال از خلق و انزوا اختیار” نکرده‏اند. آنان “مامور به آشنا نمودن و آشتى دادن گمراهان با این جلوه‏ها هستند. ” رسیدن به این مرحله “کمال مطلوب” آن سفر روحانى است. (2)

لینک کمکی